چرم

تاریخچه صنعت چرم

صنعت چرم یکی از صنایع باستانی و پرکاربرد در تمامی فرهنگ‌ها و تاریخ‌های مختلف جهان است. از زمان عصر حجر و عصر مفرغ تا امروز، چرم همواره جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان داشته و در مصارف مختلفی از جمله پوشاک، پوشک، مبلمان، وسایل آرایشی و بهداشتی و … مورد استفاده قرار گرفته است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهایی که دارای تمدن‌های باستانی پرباری می‌باشد، تاریخچه‌ی بلندی در صنعت چرم دارد.تاریخچه صنعت چرم در ایران به سال ۱۳۱۱ برمی‌گردد، زمانی که اردشیر یگانگی اولین کارخانه ماشینی و مدرن چرم‌سازی را در همدان بنیان نهاد . پس از آن، این صنعت در ایران به تدریج توسعه یافت و تعداد کارخانه‌های چرم‌سازی از یک کارخانه در سال ۱۳۱۱ به ۲۲ کارخانه در سال ۱۳۲۲ افزایش یافت

اما در جهان، تاریخچه استفاده از چرم به حدود ۴۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد و انسان‌ها در طول تاریخ و در تمامی فرهنگ‌ها از چرم در زندگی روزمره خود استفاده کرده‌اند. از عصر حجر، عصر مفرغ، عصر آهن، دوران باستان، قرون‌وسطی، رنسانس، انقلاب صنعتی تا به امروز، چرم همواره مهم و پرکاربرد بوده است .

براساس تحقیقات بعمل آمده، استفاده از چرم به عنوان یک ماده با قدمت بسیاری در جهان دارد. از زمان ایجاد جوامع اولیه توسط انسان، استفاده از چرم به عنوان یک ماده چند منظوره جا افتاده است. در ابتدا، چرم بیشتر برای برطرف کردن نیازهای اساسی انسان به حفاظت از بدن در مقابل گرما و سرما استفاده می‌شد. اما با پیشرفت جوامع و تکامل فرهنگ‌ها، کاربردهای چرم گسترش یافت و آن را می‌توان به عنوان زره‌های جنگی، کفش، لباس، تزئینی برای ابزارهای جنگی، صندلی، چادر، نوشتن، بند و جواهرات اشاره کرد.

در تاریخچه چرم، نحوه تولید چرم طبیعی یا دباغی پوست تغییر چشمگیری نکرده است و همچنان از روش‌های قدیمی برای تولید چرم استفاده می‌شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *